lördag 17 juli 2010

Semester - sommar, sol och salta bad

Nu är det högsommar, och då är jag ofta ledig från fruntimmersveckan fram till mitten av augusti. Varför från just den veckan? Jag är född den 22 juli på Magdalenadagen, mitt i fruntimmersveckan, och då arbetar jag sällan.

Fruntimmerveckan
heter så för att det är sex kvinnonamn efter varandra i almanackan: Sara, Margareta, Johanna, Magdalena, Emma och Kristina. Veckan slutar med Jakob den 25 juli, eller alternativt börjar med Fredrik den 18 juli.

I Finland har man bytt ut Fredrik den 18 juli till Riikka. Följ ordledet: Fredrik, Fredrika, Riikka, så förstår du sambandet mellan namnen. Man har således sju kvinnonamn-dagar i sträck. Emma har man bytt ut till Olga. I Finland har man flera namn i namnsdagskalendern än i Sverige, så egentligen firar man 32 kvinnonamn under fruntimmersveckans sju dagar där, således har 630000 finländskor namnsdag denna vecka.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Ordet semester har idag fått en betydelse att resa bort. Som i påståendena - Jag har inte råd med semester i år eller -Jag har varit på semester.
Ordet kommer från början från latinets semestre/semestris som betyder varar i sex månader, Det syftar på tjänstledighet för militärer under ett halvår. Ordet kommer från sex (räkneord) och mensis (måne).

Semester betyder egentligen betald ledighet. Från början var det militärer som hade semester, senare tjänstemän och numera är det en lagstadgad rättighet för alla anställda att ha betald ledighet.

År 1938 lagstiftades i Sverige om två veckors betald semester för alla arbetare. 1946 fick alla ungdomar under 18 år rätt till tre veckor, som år 1951 kom att gälla alla anställda. 1963 fick vi fyra veckor och 1978 fick vi rätt till fem veckor.
Semester fanns redan före 1938 för vissa yrkesgrupper i samhället. Idag varierar semesterns längd beroende vilket yrke du har och hur generös eller ogin arbetsgivaren är.

Egenföretagare har ingen rätt till betald semester. Det tycker jag är fel. Det borde införas en reform att även de som inte är anställda inom offentliga sektorn eller privata företag, borde få rätt till betald ledigt. Det skulle nog sporra egenföretagarna att orkar jobba vidare på sina affärsidéer och skapa fler arbetstillfällen och bättre ekonomi och tillväxt i landet.

Denna bild kallas Hem från semestern och togs av fotografen Gunnar Lundh 1939. Det strålar av sommar och sol i bilden. De vet ännu inget om de sex kommande årens krigstid, men de ser lyckliga ut att ha fått vara lediga i två veckor när Sveriges natur är som bäst.

Bilden och många andra bilder av Gunnar Lundh finns på Nordiska museet i Stockholm. Jag hade äran att sortera och ordna denna bildskatt när jag arbetade där under 1980-talets slut. Har du vägarna dit så be att få titta på dem. Bildskatten finns inte längre i museibyggnaden på Djurgården, utan i en lokal på Östermalm. Öppettider och adress finner du på Nordiska museets hemsida.

Semester betyder också termin eller halvt läsår för studenter. I engelskan är semester det vi kallar för skolår, och delas i två delar. I Storbritannien har de för övrigt tre terminer i skolorna, till skillnad från oss i Sverige som har två.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Theremin är ett elektroniskt instrument som uppfanns 1919 av Léon Theremin. Detta instrument alstrar ljud genom att man rör händerna över ett elektroniskt fält.

Ljudet eller musiken används för att bland annat förstärka känslan i skräckfilmer. En av de mest kända melodierna där theremin används finns i teveserien Morden i Midsomer, eller Midsomer Murders på originalspråket. Serien började sändas 1997.
Den serien förknippar jag med sommar och semestertider.

Lyssna på melodin och se hur theremin använda av musikern Celia Sheen på klippet: Celia Sheen plays Midsomer Murders on Theremin på YouTube.



Det fiktiva grevskapet eller snarare länet Midsomer har inget med midsommar att göra. Men nu är det högsommar så jag önskar alla mina läsare en riktigt skön sommar!



Njut av våra prästkragar som växer vid vårt sommarhus på landet.


Källor: Wikipedia, YouTube, Nordiska museet, Saob, egna fotografier och egna minnen.

.

2 kommentarer:

  1. En sådan barnvagn har jag legat i!

    SvaraRadera
  2. Vi hade också en sådan hos oss på vinden när jag var barn.

    SvaraRadera